Europa a pus tunurile pe Apple: ce acuzații verifică cei de la Comisia Europeană

de: Ciprian Ioana
17 06. 2020

Apple și alte companii americane din domeniul tehnologiei se află de multă vreme în vizorul Comisiei Europene din cauza practicilor lor de business. Acum, compania lui Tim Cook se pregătește să fie din nou anchetată.

Comisia Europeană se uită cu mare atenție la practicile de business ale giganților digitali din SUA. Monetizează puternic de pe urma pieței din Europa, dar valoarea taxelor nu este una pe măsură. Mai mult, fac tot posibilul să se asigure că nu se vor ridica alții care să le amenințe poziția.

Apple se află acum în vizorul Comisiei Europene. Oficialii au deschis proceduri oficiale de investigare antitrust pentru a stabili dacă regulile pe care Apple le impune dezvoltatorilor de aplicații cu privire la distribuirea de aplicații prin intermediul App Store încalcă normele UE în materie de concurență.

Apple, vizată de o anchetă a Comisiei Europene

Oficialii de la Bruxelles arată că procedurile de investigare se referă, în special, la utilizarea obligatorie a sistemului propriu al companiei Apple de achiziționare în cadrul aplicațiilor, Dar mai sunt vizate, de asemenea, și restricțiile privind capacitatea dezvoltatorilor de a informa utilizatorii de echipamente iPhone și iPad cu privire la posibilități alternative mai ieftine de achiziționare în afara aplicațiilor.

Apple a acuzată că are, pe scurt, o politică antitrust. Și s-au adunat mai multe reclamații distincte, depuse inclusiv de Spotify, dar și către un distribuitor de cărți electronice/cărți audio, cu privire la impactul normelor privind App Store asupra concurenței în domeniul muzicii difuzate în streaming, respectiv al cărților electronice/cărților audio.

Tim Cook i-a supărat pe giganții europeni

„Aplicațiile mobile au schimbat în mod fundamental modul în care avem acces la conținut. Apple stabilește regulile de distribuire a aplicațiilor către utilizatorii de iPhone și iPad. Se pare că Apple și-a asigurat un rol de „controlor” în ceea ce privește distribuirea de aplicații și conținut către utilizatorii dispozitivelor sale populare. Trebuie să ne asigurăm că regulile stabilite de Apple nu denaturează concurența pe piețele pe care Apple concurează cu alți dezvoltatori de aplicații, de exemplu, prin serviciul său de difuzare de muzică în streaming, Apple Music, sau prin Apple Books”, spune Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.

Comisia va investiga în special cele două restricții impuse de Apple în acordurile sale cu societățile care doresc să distribuie aplicații utilizatorilor de dispozitive Apple:

  • (1) utilizarea obligatorie a sistemului „IAP” de achiziționare în cadrul aplicațiilor, deținut de Apple, pentru distribuirea de conținut digital plătit. Prin intermediul sistemului său IAP, Apple le percepe dezvoltatorilor de aplicații un comision de 30 % din costurile tuturor abonamentelor percepute de aceștia.
  • (2) restricții privind capacitatea dezvoltatorilor de a-și informa utilizatorii cu privire la posibilitățile de achiziționare alternative din afara aplicațiilor. Deși Apple le permite utilizatorilor să consume și în aplicație conținut precum muzică, cărți electronice și cărți audio achiziționate în altă parte (de exemplu, pe site-ul dezvoltatorului de aplicații), termenii impuși de companie îi împiedică pe dezvoltatori să-și informeze utilizatorii cu privire la astfel de posibilități de achiziționare care, de obicei, sunt mai ieftine.